Roztěkanost dětí, nepozornost, neklid, poruchy soustředění. To všechno se skrývá pod dnes velmi častou nálepkou ADHD. Proč takových dětí přibývá? Jednoduchou odpověď dala v Radioporadně speciální pedagožka a ředitelka Doučovacího centra Čáslav Martina Vrbická.
„Příčina roztěkanosti dětí tkví v rodině. Pokud je dítě doma obklopené hromadou hraček a přemírou vjemů a hluku, nemůže být klidné, vyrovnané, ani soustředěné. Prarodiče to často vidí, ale bojí se svým dospělým dětem radit,“ říká speciální pedagožka Martina Vrbická a dává konkrétní příklady.
Dvouleté děti se nenají bez tabletu
„Dvouleté dítě jí oběd, u talíře má zapnutý tablet a kouká mezi sousty na pohádku. Důvod? Aby u jídla vydrželo. Rodiče přitom ještě sledují televizi nebo se sami baví něčím na mobilu. A tímto způsobem si v podstatě vyrábí ADHD nepozorné děti,“ varuje pedagožka.
Podle Vrbické zapomínáme na stále platné zásady: „KDYŽ SE JÍ, TAK SE JÍ.“ Je to jedna činnost, kterou bychom si měli vychutnávat a soustředit se na ni. Zastírat ji koukáním na pohádku je nesmysl, který se později vymstí.
Žijeme v nadbytku
V jednom rohu pokojíčku je bedna plná panenek, ve druhé bedně třicet různých her. Ano, dítě má mít podněty ke hře. Ale takové, které zvládne uchopit. Když je toho moc, dítě neví, kam se vrhnout a přeskakuje od jednoho ke druhému. Zásadní je, dát dítěti klid, režim a přiměřené množství podnětů. A to v současných rodinách chybí.
„Žijeme v nadbytku, konzumujeme, spotřebováváme a odhazujeme věci. Pokud se nad tím nezamyslíme a nezměníme to, tak se z toho brzy všichni zblázníme,“ varuje speciální pedagožka.
Děti potřebují slyšet NE!
„Když vás tříleté nebo čtyřleté dítě prosí v obchodě o lízátko, řekněte občas, že mu ho nekoupíte. Už v předškolním věku děti potřebují znát význam slova NE. Pokud ho pochopí až ve škole, bude pozdě. Žádné dítě nemůže být ve všem první a nejlepší. Neudržujte ho v takovém nekritickém světě,“ říká Martina Vrbická, která jde tak trochu proti současnému trendu kultu dítěte.
Podle ní všichni nemůžou být skvělí ve všem. Ráda by jako speciální pedagožka vrátila hodnotu učňovským oborům. „Rodiče často omlouvají své děti a ohánějí se papírem, že jejich potomci jsou DYS. Ale to neznamená, že nebudou nic dělat. Nemusí být nejlepší v pravopise, nemusí skvěle mluvit, ale mohou mít šikovné ruce, což se v dnešní době velmi cení,“ usmívá se pedagožka.
Tolerantní výchova ničí dětem hodnoty. Jsou nezvladatelné, zlé a ničeho si neváží
Shovívavá výchova končí špatně. Děti, kterým rodiče nevymezili hranice, mají problémy se sebeovládáním. Chybí jim motivace, disciplína a odpovědnost.
Jak dobře vychovat dítě? Ať si některé věci rozhoduje samo, dejte mu ale mantinely
V poslední době se u nás prosazuje volnější výchova dětí. Ale i ta musí mít své mantinely. Podle Zuzany Límové není možné, aby dítě fyzicky trestalo své rodiče.